© C-Mine (Genk) - optreden Nuff Said

bevraging: moeizaam najaar cultuurhuizen

29.11.2021 · #cult! #corona

Twee weken geleden polsten we met cult! naar het verloop van het najaarsseizoen bij onze leden. Op die manier wilden we een beeld krijgen van waar het goed gaat en waar dit najaar de pijnpunten zitten.

70 van de 169 cultuurhuizen vulden de bevraging in. Uit jullie antwoorden blijkt dat het najaarsseizoen helaas moeizaam verloopt. De ticketverkoop gaat bij de meerderheid slecht en jullie bemerken vooral veel angst bij het publiek.

Belangrijk om te onthouden is dat deze bevraging werd afgenomen vóór de nieuwe coronamaatregelen. We vermoeden dus dat de negatieve trends zich zullen verderzetten.

 

ticketverkoop

Een eerste opvallend resultaat uit de bevraging is de ticketverkoop. Bij 56% van de bevraagden verloopt de ticketverkoop dit seizoen ‘slecht tot zeer slecht’. 33 % geeft aan dat de ticketverkoop ‘matig’ verloop en slechts 11% vindt dat de ticketverkoop ‘goed tot zeer goed’ verloopt.

Bij velen verloopt de verkoop over de hele lijn stroever, maar de problemen lijken vooral bij theater te liggen. Daarbij geven 53% van de huizen aan dat de tickets voor de voorstellingen moeilijk lopen. Daarnaast worden er ook problemen gemeld bij niet-hedendaagse muziek (39%), jeugdvoorstellingen (36%), hedendaagse muziek (26%), film (21%), en dans (19%).

Die verminderde verkoop kan te wijten zijn aan de opflakkering van de vierde golf en de bezorgdheden die daarmee gepaard gaan. Zo merken maar liefst 50 van de 70 cultuurhuizen (of 71%) angst bij het publiek. Daarnaast ondervinden 63% van de huizen dit seizoen meer annuleringen. Ook geeft 61% aan dat het moeilijker is om het publiek te bereiken. Een ander gevolg van de coronacrisis is dat het publiek minder lang op voorhand plant. 66% van de bevraagde huizen merkt een stijging in last-minute verkoop. Ten slotte geeft ook 43% aan dat hun publiek onbegrip toont voor de wijzigende maatregelen of het scannen van CST.

 

klantenbinding en communicatie

Bovenstaande evoluties dwongen cultuurhuizen om creatiever om te gaan met manieren van klantenbinding. 27% van de bevraagde huizen gaf aan dat ze daarom, naast hun gebruikelijke klantenbinding, met alternatieve verkooptechnieken werken. Die alternatieve verkooptechnieken zijn erg divers. Zo wordt er onder andere gewerkt met VIP-arrangementen, kortingen voor eigen inwoners of trouwe bezoekers, een 5+1 gratis formule, UiTpas-voordelen, vroegboekkorting of net last-minute korting. Een interessant initiatief is CUBO van Schouwburg Kortrijk. In samenwerking met kunstencentrum BUDA ontwikkelden ze een model waarbij ze voor 15 euro per maand onbeperkte persoonlijke toegang geven tot hun podium- en filmaanbod.

Naast de alternatieve verkooptechnieken zetten jullie ook nog steeds hard in op de gebruikelijke klantenbinding. Zo gaf 29% aan om enkel met de klassieke ticketverkoop te werken en maakt 33% gebruik van een abonnementsformule.

Ook in de communicatie wordt er korter op de bal gespeeld. 33% van de bevraagde huizen zorgde voor een alternatief op de seizoensbrochure. Zo worden er bijvoorbeeld meerdere kleinere brochures verspreid, zodat het publiek minder lang op voorhand moet plannen. Sommige huizen doen twee of drie brochures per jaar, andere gaan voor een maandelijkse of tweemaandelijkse communicatie. Flyers en magazines worden volop gebruikt om het publiek aan te spreken. Daarnaast wordt er ook extra ingezet op digitale promotie via sociale media, de website of de nieuwsbrief.

 

ventilatie

Aan de bevraging koppelden we ten slotte ook nog een luikje ventilatie. Momenteel is het verplicht om een actieplan in werking te zetten vanaf 900ppm. CO2-meters zijn in elke ruimte die toegankelijk is voor het publiek verplicht en vanaf 1200ppm zijn luchtfiltratie- en luchtdesinfectiesystemen aanbevolen. Bij exact de helft (50%) van de bevraagde huizen lukt het ‘goed tot zeer goed’ om zich aan de ventilatienormen te houden. 30% bevindt zich in het midden en bij 20% van de huizen gaat het nog steeds ‘slechts tot zeer slecht’.

De problemen bij die laatste categorie liggen vooral bij verouderde zalen of instellingen. Die zijn vaak niet aangepast, waardoor inzetten op ventilatie grote investeringen en ingrijpende werken met zich zou meebrengen. Daarnaast geven enkele huizen aan dat de ventilatienormen hen verhinderen om op volle capaciteit te werken. Ook ondervinden enkele leden geluidsoverlast of hindering door de koude lucht bij het inzetten van hun ventilatiesystemen.

 

Heb je opmerkingen of vragen over dit artikel? Laat het ons weten via info@cult.be