CC De Factorij (Zaventem) - An Van Gijsegem

een zomer vol cultuur: bevraging toont creativiteit cultuurhuizen

26.04.2021 · #cult! #sector

​​​​​​​Twee weken geleden bevraagde cult! haar netwerk naar de zomerplannen en de programmatie voor het seizoen 21-22. Die bevraging werd ingevuld door 60 huizen en toont de knaldrang van de Vlaamse en Brusselse huizen.

Een van de opvallendste cijfers is dat bijna 70% van de bevraagde cultuurhuizen werkt aan een zomerprogramma, 15% heeft nog niet beslist. Wat er zo op jullie programma staat? Openluchtfilms, kleinschalige concerten, vertelmomenten, zomerfestivals, straattheater, expo’s, beiaardconcerten, theaterkampen, escapegames, theaterwandelingen, fietstochten… De zomeractiviteiten zijn vooral gepland op buitenlocaties, 14% gaf aan ook iets binnen gepland te hebben. Vermoedelijk staat het binnenprogramma bij velen onder jullie nog in de steigers afhankelijk van de cijfers en maatregelen.

Opmerkelijk, want normaal zijn juli en augustus net rustige maanden waar er vooral uitgekeken wordt naar het nieuwe seizoen. Dat brengt zorgen met zich mee, zo liet een cultuurhuis weten: “het is niet omdat we als cultuurcentra gesloten waren, dat we stil hebben gezeten én de situatie geen impact heeft gehad op het energieniveau. De onzekerheid van de voorbije maanden heeft nu een zwaardere impact op het mentale welzijn dan vorig voorjaar. De nood om de batterijen op te laden is er wel.”

Cult! polste ook naar jullie plannen voor het nieuwe cultuurseizoen 21-22. De eerste activiteiten liggen voor de meesten in het einde van september. De communicatie over het seizoen start bij de meesten in juni of augustus. Die focus ligt iets later dan gewoonlijk, geven sommige huizen aan, omdat er nog veel onduidelijkheid is over onder welke omstandigheden ze de deuren zullen openen. Aansluitend start de ticketverkoop voor 42% van de bevraagden in augustus, gevolgd door september (30%).

Op vlak van communicatie blijft de papieren brochure populair, drie op vier bevraagden plant er eentje te drukken. Daarnaast zijn de belangrijkste kanalen om het aanbod te communiceren sociale media (82%), de UiTinVlaanderen-databank (77%) en een segment in het lokale infoblad (75%).

Online activiteiten blijven deel uitmaken van het aanbod: 13% neemt online aanbod mee op, 47% is nog niet zeker en 32% geeft aan dat ze misschien iets zullen programmeren als er goed digitaal aanbod is. Aan de andere kant beslist 17% van de cultuurhuizen om alvast niets op te nemen in de programmatie.

De meerderheid (65%) kijkt alvast uit naar de gezamenlijke communicatiecampagne. Daarbij geven jullie vooral aan dat de communicatiecampagne er eentje moet zijn die cultuur positief op de kaart zet, die er is om een boost te geven aan het aanbod en die ervoor zorgt dat alle huizen samen sterk staan.

 

Het uitgebreide rapport wordt gedeeld met onze leden.