(persbericht) cultuurhuizen vieren 50 jaar

28.11.2023 · #cult! #sector #the next fifty

Al een halve eeuw zijn de cultuurhuizen in Vlaanderen en Brussel een onmisbare schakel voor lokale cultuurbeleving. In 2023 vieren ze hun 50ste verjaardag met een goedgevuld feestjaar. Als kers op de taart organiseert cult! - het netwerk van cultuurhuizen - vandaag een groot verjaardagsfeest in CC MUZE. Naast trots terugblikken op een rijk verleden, willen de cultuurhuizen vooral ambitieus vooruitkijken naar the next fifty.

50 jaar cultuurhuizen. Dat is ook 50 jaar voorstellingen, workshops, projecten, concerten, expo's, publiek, vrijwilligers en artiesten. Dat werd op dinsdag 28 november gevierd in CC MUZE in Heusden-Zolder met een feestelijk programma in aanwezigheid van Vlaams minister-president Jan Jambon en een publiek van 300 cultuurprofessionals. Naast de cultuurhuizen van Aalst tot Zwijndrecht tekenden ook politici, artiesten, bookers en kunst- en cultuurorganisaties present. Het onderwerp van de dag: de toekomst van cultuurhuizen.

Een terugblik …
Begin jaren 70 ontstaan overal in Vlaanderen en Brussel cultuur- en gemeenschapscentra. Ze ontplooien zich als open en pluralistische cultuurhuizen waar kunst en cultuur in al zijn vormen getoond, gepresenteerd, geproefd, beoefend en beleefd wordt. Professionele cultuurwerkers zorgen er voor een kwaliteitsvol aanbod voor jong en oud.

Wim Vervoort, bestuurder van cult! en directeur van cultuurcentrum Baarle: “Als cultuurhuizen werken we al een halve eeuw intens samen met het verenigingsleven, vrijwilligers en amateurkunstenaars en maken we deel uit van het lokaal cultuurbeleid. Daarnaast bieden we ook ondersteuning en een platform aan nieuw of jong talent én zijn we een plek voor artistieke creatie.”

koesteren wat er is …
Anno 2023 is ‘cultuurhuis’ de nieuwe algemene term voor al die grote en kleine cultuur- en gemeenschapscentra. Meer dan ooit zijn het ontmoetingsplekken en hubs voor het lokale culturele leven in de regio. Ze vormen samen niet alleen het grootste podium voor zowel professionele kunsten als amateurkunsten. Ze spelen ook een centrale rol in het weefsel van hun stad of gemeente. Ze zijn essentieel om een zeer breed publiek in contact te brengen met het allerbeste uit kunst en cultuur, van eigen en van internationale bodem.

Leen Vanderschueren, coördinator van cult!: “Cultuurhuizen zijn heel divers en hebben elk hun identiteit. Tegelijk zijn ze verbonden door een groot en fijnmazig netwerk. Er zijn geen grenzen aan wat je er kan beleven en zien. Het zijn plaatsen voor ontmoeting en verbinding. Voor ontroering en betovering. Je kan er lachen, gieren, brullen. Met jonge wolven en bekende koppen. Met adembenemende stiltes en oorverdovend applaus. Cultuurhuizen raken, begeesteren en verwonderen bezoekers nog elke dag.”

… en nu vooruitkijken
Welke rol speelt het cultuurhuis in de toekomst voor de volgende generaties? cult! zoomde in 2023 samen met cultuurwerkers in op hoe het cultuurbeleid en de praktijk van cultuurhuizen dichter naar elkaar toe kunnen groeien. De input en inzichten van diverse open gesprekken en discussiemomenten met politici werden verwerkt in een memorandum met vier rollen voor het cultuurhuis van de toekomst.

Lies Coppens, bestuurder van cult! en directeur van CC De Factorij: “We vroegen daarnaast aan 10 mensen of organisaties uit de brede cultuursector om een toekomstbeeld voor ‘het’ cultuurhuis te schetsen. Van beleidsmakers over artiesten en partnerorganisaties. Ze kregen carte blanche om een brief te schrijven met wensen en beelden voor the next fifty. Deze toekomstwensen zijn gebundeld in een publicatie die we tijdens het feest op 28 november officieel hebben voorgesteld."

Samen met alle cultuurhuizen brengt cult! als netwerkorganisatie een sterke boodschap van verbinding. Leen Vanderschueren: “We zijn allemaal deel van de voorbije 50 jaar, we zijn klaar om ook de komende 50 jaar samen vorm te geven.”

Meer info: Programma feest 50 jaar cultuurhuizen